sobota, 20 listopada 2010

Chleb pszenno-żytni

Skąd ten przepis się wziął?

Kto nie lubi świeżego, jeszcze ciepłego, chleba? Ja osobiście nie znam takich osób ;-) O świeżym, jeszcze chrupiącym pieczywie myślałam już od dawna. Niestety moje wcześniejsze próby kończyły się niepowodzeniem. Być może jest to wina szybkich drożdżowych przepisów i braku pokory do drożdży. Od czasu poprzednich prób bułeczkowych trochę się zmieniło. Przede wszystkim jestem już bogatsza o doświadczenia z placka drożdżowego z kruszonką (o którym pewnie też kiedyś napiszę). A co najważniejsze teraz drożdże traktuje z należytym szacunkiem i wiem, że nie można ich popędzać :) Należy również otoczyć je odpowiednim ciepłem i opieką, aby w spokoju wyrosły, a one odpłacą nam za to pysznym ciastem lub pieczywem :)

Ale wróćmy do przepisu. Z tytułu wcześniejszych porażek na tym polu postanowiłam sięgnąć do kategorii łatwych przepisów. A gdzie szukać zatem szukać pomocy jak nie w Pracowni Wypieków :) Przepis ten obejrzałam już chyba kilkanaście, o ile nie kilkadziesiąt razy. Został on opatrzony adnotacją "dla zapracowanych", więc przyjęłam, że nie wymaga dłużej filozofii. No i udało się :)



Składniki:
  • 100 g mąki żytniej (użyłam typ 720)
  • 300 g mąki pszennej (użyłam mąki luksusowej typ  550)
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 2 gramy świeżych drożdży
  • 250 ml wody

Instrukcja:

Wszystkie składniki wymieszać w misce. Przykryć i zostawić na 12-18 godzin (mój chlebek odpoczywał sobie przez 14 godzin).

Keksówkę o długości 26-30 cm wysmarować olejem, wysypać otrębami żytnimi (u mnie: zabrakło otręb, więc wysypałam delikatnie mąką). Przełożyć ciasto, wierzch oprószyć mąką, odstawić do wyrastania (ciasto powinno wypełnić formę do pieczenia w czasie 30-60 minut).

Piekarnik rozgrzać do 230°C.

Na dno wsypać 1 szklankę kostek lodu.

Wstawić wyrośnięty chleb.

Po 10 minutach, zmniejszyć temp. do 210°C i dopiekać kolejne 30-40 minut (wystarczyło 30 min.).


 
Oryginalny przepis:



Ten zapach. Ten smak. Pełnia szczęścia, a to wszystko za sprawą pierwszego samodzielnie upieczonego chleba :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz